vrijdag 13 juli 2012

Verminkt

Nooit zul je mij horen zeggen dat ik een fantastische moeder ben, maar wanneer ik voor slechte moeder word uitgemaakt, dan schiet ik toch in de verdeging. Zeker wanneer ik tot kinderverminker word gedegradeerd.

Volgens Grunberg, vanmorgen in de Volkskrant, is mijn kind mislukt. Of in elk geval mijn opvoeding, want ik heb hem niet kunnen redden van het verminkende vmbo.
Hij is daar, volgens Grunberg, terecht gekomen omdat ik hem niet genoeg voorlas, want kindertjes die niet voorgelezen worden komen op het vmbo en kindertjes die wel voorgelezen worden kunnen waarschijnlijk rechtstreeks naar de universiteit.
Het heeft weinig zin hier te schrijven dat ik mijn kind zoveel voorlas, dat hij zelfs de universiteit had moeten kunnen overslaan en rechtstreeks auteur worden, want ik vrees dat het dan weer zo'n uitzondering-en-regelgevalletje wordt en daar komen we niet verder mee.

Ik ben het met Grunberg eens, dat mensen die hun kinderen niet voorlezen hun kroost te kort doen. Ik ken echter niemand die dat expres doet, zoals je ze in de kelder opsluit of aan de verwarming bindt. Voorleesachterstanden lopen kinderen op doordat ouders niet weten dat het goed voor hen is, of omdat ze denken dat ze niet kunnen voorlezen, of omdat ze simpelweg niet weten dat de mogelijkheid bestaat. En de meeste gaten in het voorleeservaring vallen in de eerste twee jaar, omdat ouders hun kinderen er dan nog te klein voor achten. Het komt sowieso zelden voor dat mensen er voor kiezen om hun kind te kort te doen en doorgaans is er dan iets ernstig mis.

Goed, om op Grunbergs opmerking terug te komen, ik ken volkomen oninteressante, saaie vwo-leerlingen en ik ken hele boeiende, geestige, intelligente vmbo-leerlingen en ja, vaak blijkt dat die laatste lezen en die eerste niet. En toch zitten die lezende kinderen op dat moment met een goede reden op het vmbo. Scholen kunnen hemeltergend slecht zijn, ook vmboscholen, maar het is doorgaans niet de school die vmbo-kinderen verminkt, maar het domme gekakel van mensen die zichzelf zo intelligent achten, dat ze hun vooroordelen alleen maar als waarheden kunnen zien.

Ik ga niet zover als Grunberg dat ik vind dat dit soort mensen niet de kans moet krijgen zich ongebreideld voort te planten, maar ik vind ze onverdraaglijk.


1 opmerking:

  1. Nou, mijn moeder heeft me altijd voorgelezen. Verhaal na verhaal, boek na boek, van héél jongsaf aan. Tot ik zelf de lettertjes ontdekte. Al vroeg. Steeds meer. Heel veel lettertjes. Later kwamen daar de tekeningetjes bij, zelf gemaakt, en nog later zelfgemaakte lettertjes. Letterlijk. En toch ging ik niet naar de universiteit...

    BeantwoordenVerwijderen