vrijdag 24 juni 2011

politiek werk

Vanavond zal ik wel moe zijn, nadat ik met de hele commissie inwonerszaken en een deel van de gemeenteraad van Eijsden-Margraten langs een zevental locaties in ontwikkeling ben geraced. Ik heb er wel zin in, want elke school die ik binnenkom is er een. Vandaag zullen dat er drie in een noodgang zijn, voor zover ze al bestaan. In Margraten en Gronsveld broeden ze op brede schoollocaties waar kinderen van 0 tot 12 onder de pannen komen. In Cadier en Keer gaan we de moeilijke jongeren opzoeken.

De locatie in Margraten moet nog gebouwd en men weet nog niet of de bibliotheek in het te verwezenlijke pand zal komen. Ik ben benieuwd waarom niet. Ik vrees dat het een geldverhaal is en geen leesverhaal, maar ik geef hen nog even het voordeel van de twijfel. In Gronsveld weten ze dat al wel, maar moet het pand nog zo bedacht worden dat de oude gevel bewaard blijft. Ik ben nogal gesteld op dat pleintje achter de kerk, dus ik hoop dat het gaat lukken. Het gebouw in Cadier en Keer waar de ZMOK en de ZMOLK en de jeugdgevangenis zitten, is er een van het kaliber Harry Potterlocatie en alleen al om die reden wil ik er eens in.

Ik weet dat er gelezen wordt in Cadier en Keer, want ooit zat er een jongen (wat al bijzonder is) uit deze instelling (wat nog bijzonderder is) in een van de voorrondes van de voorleeswedstrijd. Weliswaar al 16 jaar geleden, maar toch. En ooit, een jaar of drie geleden, had ik een docent in de winkel die aankleedmateriaal zocht, omdat hij zijn leerlingen een boek(winkel? hoek? bibliotheek?)plek wilde laten inrichten in de school. Ook verder nooit meer iets van gehoord.

Er wordt dus wel wat gelezen in Cadier en Keer, maar er valt vooral nog veel te winnen. Het is nog te vroeg om de wereld lastig te vallen met mijn theorieën over de werking van lezen op het empathisch vermogen van mensen en de daaraan gepaarde sociale ontwikkeling. Ik knik daarom enthousiast mee met de taalontwikkelingsreden, want het maakt niet uit waarom ik mensen meekrijg, als ik ze maar meekrijg.

Vandaag infiltreer ik dus onder een politieke vlag in deze onderwijsinstellingen en als je me vraagt of ik een dubbele agenda heb? Reken maar.

1 opmerking:

  1. Een groene dubbelspion? ;>) Vertel je ook hoe het geweest is? Ben benieuwd...

    BeantwoordenVerwijderen