maandag 10 december 2012

digileed

Mijn boekbladblog van vandaag

Concurrentie

Het lijkt misschien alsof ik als boekhandelaar een soort antipode, of in elk geval een deerniswekkend slachtoffer van internet ben, maar volgens mij valt dat wel mee.


Ik facebook, ik twitter, ik blog, ik maak powerpoints, ik heb een digitale agenda, drie e-mailadressen, een smartphone, een iPad, een laptop, een gewone computer, een volledig geautomatiseerd kassasysteem, een ICT-ex en ik googel… maar ik ben geneigd mezelf te hoog in te schatten. Ik doe mijn boodschappen namelijk gewoon in een winkel. Het liefst bij mensen bij wie ik me prettig voel en van wie ik het idee heb dat ze hart voor hun product, kennis van zaken en oog voor mij, hun klant, hebben.

Het ging mis, die ene keer dat ik iets via internet kocht. Het was een product dat ik met veel gegiebel aangeraden had gekregen van een vriendin omdat het zou helpen bij bekkenbodemproblemen en via een door haar doorgestuurde site met de stimulerende woorden ‘Go get them girl, enjoy!’ Het was een frisse site, met verhelderende uitleg en veel keus. Mijn product kende diverse kleurmogelijkheden en ik koos vast iets blauwigs, want ik kies altijd voor blauw. Ik bestelde en betaalde en zag nimmer ‘een discreet pakketje’ arriveren.

Waarschijnlijk deugde die handel wel, vermoedelijk ging het onderweg mis en heb ik nu een bijdrage geleverd aan het verhelpen van andermans bekkenbodemgemodder, mocht het werkelijk helpen. Dat weet ik niet want ik vond het gĂȘnant contact op te nemen over de vermissing en bij een fysieke winkel in dit soort producten durf ik niet naar binnen, terwijl ik daar misschien gedegen advies en wellicht betere suggesties zou krijgen en wie weet ook nog een goed idee. Of er prijsverschillen zijn weet ik evenmin, want ik ben niet op de hoogte van de regels in die branche en ik heb er niet op gegoogeld.

Voor hen lijkt me de concurrentie met internet moordend. Hoe gemakkelijk is het dan toch om boeken te verkopen. Ze kosten overal hetzelfde, je kunt aan de buitenkant niet zien of de binnenkant wat voorstelt, ze hebben een groot vermogen tot het oproepen van spontane sociale interactie en je kunt een boekwinkel binnenlopen en ook weer uit, zonder dat iemand iets van je denkt, dat je niet wil dat van je gedacht wordt. Nou ja, of je moet het vervelend vinden een intelligente indruk te maken.

1 opmerking:

  1. Goed geschreven blog, Hanneke, laten we de boekenwinkels steunen, net als de bibliotheken.

    BeantwoordenVerwijderen