zondag 31 juli 2011

Izebel

Deze week maakte ik in de winkel een wand met meestervertellers. Guus Kuijer heb ik daar niet bij gezet. Lucas wel, en Johannes, Marcus en Matheus, Grimm, Andersen en Homerus, Schmidt, Lindgren en Biegel, een enkele anonieme en nog zo een paar. Het is een mooie wand waar gretig naar gegrepen wordt en terecht.
Kuijer past daar niet. Deze week las ik zijn Izebel van Tyrus en ik zag haar tot leven komen, liefhebben, doden en sterven en ik voelde met haar mee. Niet dat ik haar liefde deelde en Achab door haar ogen zag. Niet dat haar keuzes de mijne zouden zijn of ik haar daden zou doen, maar ik herkende haar als was ik haar in haar ontembare liefde voor een koning die een mens was net als zij. Ik die een miljoen jaar later leef en deze verguisde vrouw leer kennen door de pen van Kuijer die de bijbel met andere ogen laat lezen. Alleen een groot verteller kan mij zo meeslepen.
Ook deze ervaringen wil ik in mijn winkel kunnen delen. Daarom ga ik op zoek naar een aparte kast, speciaal voor mijn lievelingen. Het zal geen grote worden maar wel een hele mooie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten